Op de zonnige zaterdag 25 mei (en dat ‘zonnige’ is bijzonder dit voorjaar) waren we met een 40-tal leden op stap in ons eigen dorp. In twee groepen bezochten we om en om twee dorpsgenoten met elk een eigen bijzondere hobby. Koos Nieu-wenhuizen noteerde de aandachtspunten en de schrijver ben ik.
Dick Mandemakers en Mari Nieuwenhuizen 01Onze groep was allereerst te gast bij Dirk Mandemakers op de Rechtvaart. Om twee uur werden we bij hem verwacht. We kregen een hartelijk ontvangst en om te beginnen vertelde Dirk hoe hij tot zijn hobby het verzamelen van ‘old timer tractoren’ e.d. is gekomen. Wat Dirk wilde was ‘boer worden’. Maar dat vond zijn vader geen goed idee en zo kwam Dirk in de bouw terecht.  Op een dag kocht hij een ‘Zetor’, net  zo een als zijn oom had en dat was het begin van heel veel.  Nog in Sprang wonend ging hij door met ‘oude trekkers’ kopen en restaureren tot juweeltjes eruit ziend als nieuw.  Als lid van de HTM, een club van liefhebbers van oude tractoren, ging hij steeds meer tijd aan zijn hobby besteden. Na het inleidende verhaal gingen wij de ronde doen om al dat moois te bekijken.  Ook het opstarten van enkele tractoren, wat niet altijd even gemakkelijk ging, beleefden wij deze middag mee.Buiten was nog een bijzonderheid te zien. De oude dorsmachine van Bart van Wijlen, opgeknapt en wel. Deze machine wordt in bruikleen getoond op allerlei festiviteiten. Zelf zag ik deze machine ook een keer staan bij het Internationaal Historisch Festival in Helden -Panningen 2012.Na zo’n anderhalf uur zat het er voor ons op en werd het tijd om te vertrekken naar onze andere dorpsgenoot Mari Nieuwenhuizen aan de Heistraat nr. 129. Mari volgde zijn vader Rien Nieuwenhuizen op als fietsenmaker.
Toen na vele jaren de tijd was aangebroken om het wat rustiger aan te gaan doen, kwam hij op het lumineuze idee om de vele oude fietsspullen die hij had bewaard niet alleen voor zichzelf te houden, maar daar ook anderen van te laten genieten. Niet alleen oude fietslantaarns maar ook oorlogsmateriaal heeft hij in de loop der jaren verzameld. Alle spullen werden schoongemaakt en tentoongesteld en zo kwam er aan de Heistraat een heus museum.  Wie van ons kent er niet de vélocipède die hij heeft gemaakt samen met zijn vader.Dick Mandemakers en Mari Nieuwenhuizen 02 Dat is een fiets met zo’n groot wiel voor en een klein wieltje achter. Mari kon er zelf op fietsen en draaien op straat, en dat is met zo’n vélocipède een kunst apart.Het was ontzettend leuk om daar eens rond te kijken. Er is van alles te zien. Natuurlijk allereerst allerlei attributen voor de fiets van heren, dames en kinderen. Maar er is nog veel meer te zien. U ontmoet daar het Koninklijk Huis. Allerlei nostalgische blikken, speelgoed.
Diverse documentatie van  allerlei. Tegen half vijf verlieten wij dit museum.Leuk dat we in ons dorp twee gedreven personen hebben , die het verleden laten herleven. Dat vonden, denk ik, veel deelnemers met mij.  Vandaar dat we met zoveel belangstellenden waren. We hebben ervan genoten.