Kleine excursie naar het Generaal Maczek Museum in Breda op zaterdag 26 juni 2010

In oktober van het jaar 1944 rukten de geallieerden naar het noorden op om Nederland te bevrijden. Ze kwamen voorlopig niet verder dan de Bergsche Maas. Een Poolse Pantserdivisie maakte deel uit van die geallieerden. Zij hebben meegeholpen om Noord-Brabant te bevrijden. Zelfs waren Polen actief tijdens ‘De slag bij het Kapelsche Veer’.
Meer dan genoeg redenen om in het kader van ’Nederland 65 jaar bevrijd’ aandacht aan onze bevrijders te schenken.
Op bovengenoemde zaterdag brengen we een bezoek aan het museum in Breda dat de naam draagt van de generaal van de Eerste Poolse Pantser Divisie: generaal Maczek. In dit museum kunt u zien wat de Polen gedaan hebben en waar ze actief geweest zijn. Op de foto hiernaast spreekt hij zijn troepen toe op de Markt in Oosterhout. Deze foto is o.a. te zien in het museum. Een gedenkwaardige uitspraak van hem is:
“Een Poolse soldaat vecht voor de vrijheid van andere landen, maar sterft alleen voor Polen.”

lezing 09Het werd wel een heroïsch middagje. Streng zou er gecontroleerd worden. Maar dat viel allemaal wel mee. Problemen met de naam Wagemakers werden soepel opgelost en een late roeping mocht ook nog naar binnen. De ontvangst was vriendelijk voor de dertig, vooral mannelijke, leden van onze vereniging. Het eerste uurtje was wel intensief luisteren en kijken. De lezing over de 1e Poolse Pantserdivisie werd afgelost door filmbeelden. Een goed beeld kregen we van het ontstaan van deze divisie. Poolse soldaten vluchtten in 1939 na de val van Polen op alle mogelijke manieren naar Engeland. In Schotland werden de soldaten van deze divisie opgeleid om ingezet te worden bij de bevrijding van Europa. De bijzondere band van deze soldaten met Breda ontstond toen zij deze stad bevrijdden. Geweldig was het enthousiasme van de inleider, Ed Cuber.Na de koffie gingen we naar het museum. Een schat aan informatie, foto’s en voorwerpen uit de Tweede Wereldoorlog was te zien. Dat was smullen voor de deelnemers. Je kon het niet zo gek bedenken of het was wel aanwezig, van soldatenkleding, wapens en gebruiksvoorwerpen.Er was ook nog een toetje. We mochten de tijdelijke tentoonstelling ‘De Vlucht’ bezoeken. Voor velen van ons was onbekend dat op 12 mei 1940 alle 50.000 inwoners van Breda moesten vluchten. De stad dreigde tussen de vuurlines bekneld te raken. Alle inwoners moesten de stad verlaten. Mensen werden ondergebracht in de omliggende dorpen. Anderen kregen onderdak in België. Een groep raakte op drift tot in Zuid-Frankrijk. In wezen was de evacuatie onnodig, want na drie dagen viel Breda in Duitse handen.Het kon niet op vanmiddag. We kregen tot slot een film over de strijd bij het Capelse Veer te zien. In plaats van vier uur naar huis, liep het al tegen half zes. Al met al een heel interessante excursie.