Ambachtelijke klompenmakerij Den Dekker

door Netty Waarts

excurs 01Zaterdag 13 mei was er een excursie naar de Ambachtelijke klompenmakerij Den Dekker in Dussen. Vele leden van de Heemkundevereniging Sprang-Capelle waren aanwezig. We werden ontvangen met een heerlijke kop koffie en een plak cake. Daarna begon de excursie aan deze klompenmakerij. Ambachtelijke klompenmakerij Den Dekker is een leuke bestemming met een enthousiaste en humoristische jonge klompenmaker in een authentiek ouderwets houten gebouw net buiten het pittoreske DussenDe klompenmakerij annex museum is een oude ambachtelijke klompenmakerij van de familie van Gennip van 1874, die sinds 2002 in een nieuw jasje is gestoken. Om de traditie van het oude ambacht levend te houden heeft Piet van Gennip , dit unieke ambacht overgedragen aan de huidige jonge klompenmaker Peter den Dekker, die in de werkplaats laat zien hoe het oude ambacht word uitgeoefend. Daarnaast heeft het museum een expositie van de gebruikte gereedschappen.In het museum gedeelte laat Peter den Dekker het oorspronkelijke klompenmaken zien, waarbij met de oude gereedschappen de opeenvolgende handelingen worden uitgevoerd.Nadat een boomstam van populieren- of wilgenhout in schijven (bollen) is gezaagd wordt de schijf met een bijl in meerdere stukken gehakt tot een driehoekige vorm ontstaat. Hierna wordt deze vorm met een kleine klompenmakersbijl tot klompmodel gehakt. Vervolgens wordt de buitenzijde van deze gehakte klomp met een groot paalmes tot een klomp fijn afgewerkt. Nadat de klompvorm op de snijpaal is vastgezet worden in de bek met een lepelboor twee gaten geboord. Het hout tussen deze gaten wordt weggeschept en verder uitgehold, groot genoeg om een voet in te plaatsen.Hierna wordt met diverse messen de binnen- en buitenkant afgewerkt en is het houten schoeisel klaar.In het werkplaatsgedeelte laat Peter den Dekker zien welke handelingen er nodig zijn voor het maken van een machinale klomp.
Uit een houten schijf of bol wordt een driehoekvormig stuk hout gekapt. Deze wordt geplaatst op een kopieerdraaibankmachine die na aftasting van het kopiemodel de gewenste buitenkant van de klomp freest.excurs 02

Hierna wordt op een voorboormachine, aan de hand van hetzelfde kopiemodel de buitenkant van de klomp uitgeboord waarna met de naboormachine de fijnere inwendige afwerking plaatsvindt. Vervolgens wordt met de afbekmachine de centerpropjes van de hiel en de neus verwijderd en ondergaat de klomp met het schuren de laatste fijnere afwerking. Om het vocht uit het hout te halen worden de afgewerkte klompen gedurende drie à vier weken in een droogruimte opgeslagen of worden aan de zolder opgehangen, waar een houtafvalgestookte houtkachel voor de juiste temperatuur zorgt.
Als finishing touch worden de gedroogde klompen belijnd met een biezentrekker, motieven in reliëf uitgesneden of beschilderd met een persoons- of bedrijfsnaam

excurs 03Als herinnering aan deze unieke klompenmakerij is er een ruime keuze uit vele souvenirs en relatiegeschenken.
Het was een zeer geslaagde middag in de klompenmakerij.