Excursie naar Nijmegen en omgeving

Een dag uit met de heemkundevereniging stond er op de uitnodiging, altijd gezellig. Inderdaad het was niet alleen gezellig, maar ook leerzaam. We hadden ons er op verheugd. Met bijna de bus vol vertrokken we van de parkeerplaats bij Zidewinde. Bert was onze chauffeur. Een vakman. Precies volgens schema vertrok de rondvaartboot (al weer) van de kade in Nijmegen voor een tocht van ruim een uur over de Waal. Op deze prachtige nazomerdag waren de panorama’s van Nijmegen, de oudste stad van Nederland, op zijn mooist. De drukbevaren rivier met zijn historische Waalbrug, de vergezichten op de Ooypolder maakten de indrukken compleet. Daarna volgde nog een wandeling van ruim een uur door het oude centrum van de Karelstad, Noviomagus.In Lent stond de koffietafel klaar.

Orientalis
Bij aankomst in het Museumpark Orientalis, vroeger heette het ‘De Heilige Landstichting’, dreigde het fout te gaan en liepen we wat vertraging op. De gidsen waren er niet. Jammer van het tijdverlies, maar door de persoonlijke inzet van de heer Ben van Lavieren en door zijn zeer deskundig gidsen kwam het toch nog goed. Hij was, om in bijbelse termen te spreken wel ‘de reddende engel’. Cultuur en religie stonden deze middag centraal. Onze oudtestamentische voorstellingen kwamen voor velen(nu) echt tot leven in het joodse museumdorp Beth Juda met zijn de synagoge.In de karavaanserai trof ons de cultuur en de religie van de islam. We liepen door de souk, roken wierook en mirre,dronken
kruidenthee en verbaasden ons over de prachtige, praktische kleding en sieraden van de oriëntaalse vrouw. De verwevenheid van de joodse, christelijke en islamitische godsdiensten met hun culturen werd
duidelijk zichtbaar. Helaas bleef nog veel interessants, ook door het ontstane tijdverlies, in het museumpark onbelicht. Immers het tijdstip van vertrek lag vast.
Maar wat zaten we (daar) in Geffen er effe neffe. Na wel wat lang wachten op een drankje en het diner kwam het toch allemaal weer goed. Een uurtje later dan gepland waren we terug in Sprang-Capelle. Moe maar voldaan.