Op dinsdag 12 maart 2024 organiseert de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ haar tweede lezing van dit jaar. De lezing begint om 20.00 uur in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle.

Iedereen uit De Langstraat bezoekt regelmatig het Nationaal Park ‘De Loonse en Drunense Duinen’. Maar dat gaat veranderen, niet het bezoek, maar de naam. Er zijn plannen om het gebied tussen Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Tilburg en Waalwijk tot het ‘Van Gogh Nationaal Park’ om te vormen. Dus de hoogste tijd om onze kennis over Vincent van Gogh op te frissen.

Lezing 12 maart 2024 Van GoghshuisDrs. Peter van Overbruggen verzorgt de lezing. Hij is in Nuenen geboren naast het huis waar Vincent van Gogh gewoond heeft. Waarschijnlijk komt daar zijn belangstelling voor Van Gogh vandaan. Hij heeft samen met anderen een boek geschreven met de sprekende titel ‘Van domineeshuis tot Van Goghshuis, 250 jaar pastorie Nuenen, 1764-2014’.
In de pastorie aan de Berg in Nuenen hebben in haar 250-jarige geschiedenis niet alleen zo’n 20 predikanten met hun gezin gewoond, maar ook kunstenaars: Vincent van Gogh, Nico Eekman en Henri van der Waals. Daarnaast werd de pastorie een tijdlang verhuurd aan ‘burgerbewoners’, die vaak ook een bijzondere binding hadden met het Van Goghverhaal. De geschiedenis van al deze mensen bracht het monumentale huis en de paradijselijke tuin tot leven. De presentatie behandelt de geschiedenis van het huis, maar vooral het levende verhaal over de bewoners vormt de rode draad.
De pastorie heeft als ‘Van Goghhuis’ wereldwijde bekendheid gekregen. De Nuenense periode van het gezin Van Gogh wordt in de presentatie belicht en geïllustreerd met afbeeldingen van schilderijen en aan de hand van nog nooit gepubliceerde correspondentie van de Van Goghs.
Ook de relatie van de dominees en hun protestantse gemeente tot de overwegend katholieke bevolking van Nuenen komt aan de orde. In deze lezing maakt Peter van Overbruggen ons deelgenoot van de kleurrijke en boeiende geschiedenis van dit bijzondere huis. De pastorie ligt recht tegenover het totaal vernieuwde en uitgebreide Van Gogh Village Museum, waar de Nuenense Van Gogh tot leven komt.

Na de lezing zullen we anders in de Loonse en Drunense Duinen wandelen.
De lezing is gratis voor de leden van de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’.
Niet-leden en niet-donateurs betalen € 5,00; graag aan de ingang van de zaal te betalen aan de penningmeester.