WATER EN HAVENS

HEEMKUNDE VAN SPRANG-CAPELLE EN WASPIK

In het kader van het Brabants Erfgoed Weekend en Open Monumentendag bundelen heemkundevereniging Sprang-Capelle en heemkundekring Op ’t Goede Spoor Waspik hun krachten. Gezamenlijk verzorgen zij op zaterdag 9 september 2023 uur een expositie gericht op water en havens.

Water en havens openmonumentendag 2023Water als levend erfgoed waar we met z’n allen ontzettend zuinig op moeten zijn maar dat ook van levensbelang is geweest voor de dorpen Capelle en Waspik. Want door het water ontstonden havens die eeuwenlang van economisch belang zijn geweest. Wat weet u van de handel en het vervoer van het allerbeste hooi van Nederland, van de ramp met de stoomveerboot De Langstraat, van strohulzen die hun internationale weg vonden via de Labbegatse haven ? U krijgt daar een antwoord op als u onze expositie bezoekt waar u aan de hand van vele historische foto’s een beeld krijgt van de eeuwenlange bedrijvigheid in de havens van Waspik, Capelle en Labbegat.

We zijn ook erg blij met de medewerking van Shantykoor De Golfbrekers uit Sprang-Capelle die met hun liederen de havensfeer van weleer oproepen. Ook de historische gereedschappen die vroeger gebruikt werden in de hooibouw en agrarische bedrijven stellen we ten toon. Kortom, genoeg reden om de datum van zaterdag 9 september 2023 in uw agenda te zetten en in het buurthuis Capelle aan de Schoolstraat 32 in Sprang-Capelle te komen genieten van de historie van water en havens.

Datum: zaterdag 9 september 2023
Tijd: van 10.00 en 16.00 uur