Filmnummer     6
 Titel  Hoe het reilt en zeilt in Sprang-Capelle in de jaren 60
 Kenmerken  Zwart-wit met ondertiteling en ondersteunende muziek uit die tijd.
 Duur  56 min
 Opslag locatie Ons Heem:  2 originele 8 mm films, DVD en MP4 video
 Productie

in 1960 door Filmdienst Enschede in opdracht van de gemengde   zangvereniging ‘’t Rozeknopje “. Dit ter gelegenheid van het 50 jaar bestaan. Deze gegevens staan gemeld in een artikel van de krant: Echo van het Zuiden uit 1960, dat in 2023 op een bijzondere manier is opgedoken.25 Januari 2023  is er bij Ons Heem een stapeltje krantenknipsels afgegeven. Bij het doorzoeken daarvan, is door Piet Pruijssers, heel toevallig, een artikel gevonden, dat kon worden gekoppeld aan deze film. Bekend is nu, dat de krantenknipsels zijn verzameld door Maurits Cornelis Vos, die ze op 10 November 1988 geschonken heeft aan Lucy Vos, nu inmiddels , Lucy van de Voorde-Vos uit Ridderkerk. Zij heeft deze knipsels op 25 Januari 2023 geschonken aan Onze Heemkunde vereniging. Het ging over een artikel uit 1960 en uit de  ” Echo van het Zuiden” en geschreven door Journalist Arie van Pas. Dit artikel had de kop “ Capelle was een dag Hollywood “. De 2 Super 8 films, zijn al eerder samengevoegd op een DVD door Wijnand Konings en Joep Huijbregts en later omgezet naar een MP4 video. In 2024 is de 1e fase ondertiteling toegevoegd door Gerrit Haverhals, Ad Sterrenburg en Leo de Jong.

Inhoud

De film toont een wandeling in 1960 vanaf het gemeentehuis richting  Capelle. De beelden bevatten scenes in het gemeentehuis, zoals een vergadering van burgemeester en wethouders en ambtenaren aan het werk. Verder zijn er opnamen van de Slagerij Anton de Jong, de Boerenleenbank,  Groenteboer Verhagen, de Tennisvereniging “ Roaktum “  en de “School met de Bijbel”. Deze scenes worden telkens afgewisseld met dorpsbeeldenover hooikarren en de melkboer onderweg. Ook zijn beelden te zien van de molen de Eendracht, een oefening van de Brandweer, De winkel van A.L. van Wijlen, de rijkspolitie, de optocht met de wandelclub “ Er op uit “, de motorclub, zangvereniging het  ’t Rozeknopje en de harmonie “Kunst na Arbeid” In Capelle worden beelden getoond van de Villa met huishoudschool. De Schaakvereniging, de Koningin Juliana school, de zaak van A Cové, klokkenmaker Van Alphen en de levensmiddelenwinkel van Peer Vos. Ook in de villa “Zuidewijn” worden fraaie opnamen gemaakt.

Verzoek

Deze film heeft nu nog een tijdcode in beeld
Om de inhoud van de films compleet en correct te maken is hulp nodig van iedereen. Als u fouten ziet of aanvullingen wilt melden, verzoeken we u een email te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met het vermelden van de tijdcodes op de film en een beschrijving, of het contactformulier gebruiken. Natuurlijk kan dat ook gemeld worden bij Ons Heem.

Klik rechtsonder in de player op grootbeeld youtubevoor beeldvullend