Het stamland van de familie Soethout bevindt zich voor zover bekend in Loon op Zand. Daar trouwt op 25 januari 1629 in de katholieke kerk Sebastianus Johannes met Catharina Johannes. Drie van hun kinderen komen door huwelijken in Sprang terecht en gaan daar behoren tot de hervormde gemeente:

1. Jan Bastiaensen trouwt op 29-08-1655 met Theuneke Cornelissen. Zoals zo vaak worden hun achternamen nog niet gebruikt. Pas als Jan in maart 1659 te Sprang een huisje op het Oosteind koopt, wordt zijn achternaam gebruikt: "Suethout". Als zijn schoonvader in 1666 een testament laat opmaken, wordt de familienaam van zijn vrouw bekend: Teunisken Cornelis Leeuw. Haar vader is Cornelis Peetersen Leeuw, die hertrouwd is met Joostjen Jansdr Talen.
2. Peeter  Bastiaensen gaat op 30-12-1671 in ondertrouw met Maijken Ariens. Bij de doop van hun tweede kind in oktober 1675 leren we hun achternaam kennen: Soethout en Verhoef.
3. Adriaentje Bastiaense Soethout gaat op 16 februari 1675 in ondertrouw met Joost Zacharias van Berlicom.

Tussen 1688 en 1693 verhuist een van de kinderen van bovengenoemde Jan Bastiaensen van Sprang naar Capelle (= 's-Grevelduin-Capelle of Vrijhoeve-Capelle). Het is Cornelis Janse Soethout. Zijn vijfde kind Peter Soethout wordt op 22 november 1693 in de kerk van Capelle gedoopt en trouwt aldaar op 18 april 1723 met Cornelia Broeders.

Er komt vanuit Loon op Zand ook weer nieuwe versterking naar Capelle toe:
1. Op 14 juni 1699 trouwt Thomas Huijbertse Soethout met Dingena Cornelissen van den Hout. Hun kinderen laten ze in de kerk van Capelle ook dopen.
2. Op 4 januari 1723 krijgt de weduwe van Bastiaen Huijbertse Soethout een borgbrief van het bestuur van Loon op Zand om zich te Capelle te vestigen als baker. Ze neemt haar kinderen mee. Haar oudste dochter Magdalena Soethout zal op 17 januari van datzelfde jaar te Capelle trouwen met Hilarius de Wit. Haar zoon Corstiaan Soethout huwt er op 19 februari 1730 met Aaltje Broekmans voor de dominee. Beide takken blijven rooms-katholiek.
3. Op 23 mei 1734 tenslotte komt Joanna Soethout naar Capelle toe om er met Lucas de Beer, die afkomstig is uit Capelle, te trouwen. Vermoedelijk heeft het jonge paar zich echer te Loon op Zand gevestigd.

De familie heeft zowel in Sprang als in Capelle uitbreiding gekend, maar in beide plaatsen is er ook een eind aan de familie gekomen.
In Sprang ondergaat de familie rond 1765 een gevoelige aderlating. Drie zonen uit een gezin vertrekken om elders een bestaan te vinden en een gezin te stichten. Jan en Jakob Zoethout trekken naar Zundert om er resp. in 1766 en 1768 te huwen. Adriaen Zoethout verhuist naar Dordrecht en trouwt er in 1767. De laatste telg uit de familie Soethout verdwijnt een eeuw later uit Sprang: Alida Zoethout. Zij is er in mei 1783 als Aleijdis Seuthoudt geboren. Zij overlijdt in Sprang op 12-11-1867. Ze is getrouwd geweest met de schoenmaker Johannes Dortmont, die 13 jaar eerder op 27-06-1854 te Sprang overleden is. Het echtpaar heeft gewoond op Kerkeind 72. In Capelle overlijdt het laatste familielid Janneke den Ruijter-Zoethout op 3 mei 1839. Zij is er op 08-09-1754 gedoopt. Op 6 juli 1794 is ze er getrouwd met Dingeman de Ruijter. Deze is er op 10-05-1808 overleden.

Na 1975 hebben twee familieleden de weg naar Sprang-Capelle weer weten te vinden.