Mattheus van Prooijen, oprichter, oud-voorzitter en erelid der vereniging. Mattheus van Prooijen werd geboren op het eiland Overflakkee in Den Bommel op 4 oktober 1918. Hij was van boeren afkomst en was daar trots op. Tot op hoge leeftijd heeft hij de banden met Overflakkee aangehouden. Twintig jaar lang heeft hij onze burgerlijke gemeente gediend. Eerst als secretaris, later als burgervader tot zijn benoeming als burgemeester van de gemeente ‘s Gravensande. Na zijn pensionering keerde hij met zijn echtgenote naar Sprang-Capelle terug. Daaruit blijkt hoe hij zich hier op het platteland thuis voelde en een band met de bevolking had. Al spoedig na zijn terugkeer werd op de heer van Prooijen een beroep gedaan zitting te nemen in een werkgroep om te komen tot oprichting van een vereniging voor heemkunde. Hij nam als ervaren bestuurder het voortouw. Op 20 augustus 1984 werd de vereniging door het verlijden van de akte van oprichting, inhoudende de statuten, opgericht. Tot voorzitter werd gekozen de hr. van Prooijen. Veel is onder zijn uitstekende leiding tot stand gekomen. Vele culturele avonden heeft hij georganiseerd waaraan wij met genoegen terug denken. Een van de belangrijkste evenementen in de beginperiode van het bestaan der vereniging is onder zijn redactie uitgegeven het boekwerkje “Sprang-Capelle in Wereldoorlog II 1940-1945” In 1986 verscheen reeds het eerste exemplaar van het halfjaarlijkse tijdschrift “Bruggeske” waarin de hr. van Prooijen schrijft: Äls heemkundekring willen we immers nagaan van wie we afkomstig zijn en hoe ons voorgeslacht hier leefde en werkte, welke zijn godsdienst en zijn cultuur waren en hoe Sprang-Capelle uit die voorbije eeuwen, waarover een sluier lligt, tot zijn huidige verschijningsvorm is gekomen”.
Als voorzitter van de redactiecommissie van “Bruggeske”is hij dit adagium tot zijn aftreden als voorzitter der vereniging trouw gebleven. Talloze degelijke artikelen zijn van zijn hand verschenen. Vele uren heeft hij daarvoor doorgebracht in de archieven. De Hr. van Prooijen is de insteller geweest van de werkgroepen , genealogie, monumenten, foto-documentatie en verzamelen van artikelen uit oude kranten Al deze activiteiten brengen met zich mede de behoefte aan een eigen gebouw, maar daar is wel een financiele basis voor nodig. Ook daarvoor heeft hij zich ingezet. Uit de opbrengst van de uitgave en in de verkoop brengen van het boekwerkje “Sprang-Capelle in Wereldoorlog II 1940-45”verschenen in een oplage van 750 exemplaren, gevolgd door het fotoboekje getiteld : “Een wandeling door oud Sprang-Capelle” met een oplage van 1100 exemplaren en door de verkoop van Bevrijdingsuitgave en het Herdenkingsnummer van Bruggeske aangevuld met de opbrengst van diverse films kon de vereniging in 1991 de voormalige telefooncentrale aan de Schoolstraat in Capelle van de Gemeente aankopen. Verbouwingen vonden plaats door leden van onze vereniging. Op 13 november 1992 heeft burgemeester Ockels “Ons Huis” officieel geopend. Uit de opbrengst van de film “Sprang-Capelle 1965”die op video is gezet en waarvan 650 exemplaren zijn vervaardigd, was het mogelijk in het jaar 2000 centrale verwarming in “Ons Huis” aan te leggen. Als daadkrachtige bestuurder heeft hij onze vereniging groot gemaakt. In de algemene vergadering van 9 december 2002 heeft hij afscheid genomen als voorzitter van onze vereniging. Als blijk van waardering is aan hem het erelidmaatschap van onze vereniging verleend. In de rouwdienst van 13 juli 2005 in de Hervormde Kerk te Sprang-Capelle heeft Mevr. A. W. Haverhals-Willemsz namens de Heemkundevereniging van hem afscheid genomen.