De heemkundevereniging Sprang-Capelle brengt een boek uit met ooggetuigenverslagen van de tweede wereldoorlog in Sprang-Capelle.

ooggetuigen van WO2 Sprang CapelleHet is een speciale uitgave van het Bruggeske, het heemkundig tijdschrift van de vereniging.
Een groep vrijwilligers is gedurende een lange periode op pad geweest om ooggetuigen te interviewen en zo allerlei verhalen vast te leggen.
Het zijn ooggetuigenverslagen. Ieder heeft op zijn of haar eigen wijze de oorlog, en vooral de laatste weken tot de bevrijding van Sprang Capelle, beleefd en onthouden.
Belangwekkend is het om te zien dat deze geschiedenissen grote invloed hebben gehad op de levensloop van de betrokkenen. Zestien verhalen zijn het. Waaronder het indrukwekkende verhaal van Jan Boezer, zoon van een landwachter. De geschiedenis van de MASt, het munitiedepot nabij de Efteling en de gevolgen voor Sprang Capelle toen het werd vernietigd. Ook korte herinneringen, van vluchten, van ingekwartierde soldaten, van het leven dat doorging of plotseling stopte door een voltreffer. Van soldaten die terugkwamen van een gevecht bij Kapelsche veer, van de angst voor de V1’s en de vreugdevolle ontlading van de bevrijding.
Het is een aangrijpend document geworden. Zo blijft deze geschiedenis bewaard en herinnerd. Ook na vijfenzeventig jaar.

Het Bruggeske wordt gratis verstrekt aan de leden van de heemkundevereniging Sprang-Capelle. Het is ook te koop voor € 10,- bij Koos Nieuwenhuizen, Van der Duinstraat 80, 5161BR, Sprang Capelle,