Op 21 september gaan we op weg naar Leiden. Leiden, sleutelstad, en dat is te zien aan het wapen van de stad. Dat wordt dan geen ‘haring en wittebrood’, want dat wordt op 3 oktober gegeten. Op die datum wordt het ontzet van Leiden tijdens de Tachtigjarige Oorlog herdacht. Maar u gaat de sfeer van Leiden vast en zeker proeven tijdens de rondwandeling door de hofjes waar Leiden rijk aan is. Er zijn er 35. U zult ze nooit allemaal kunnen bezoeken. Maar het hoe en waarom van die hofjes komt u vast en zeker te weten. Geniet van de verhalen en de rust die er heerst. Hiernaast ziet u een van de vele doorkijkjes. Een gids zal u rondleiden in deze wirwar van hofjes.

Leiden 01Na de lunch zien we Leiden vanaf het water. U krijgt een goede indruk van de rijke geschiedenis van deze stad. Na de rondvaart heeft u de mogelijkheid om de stad op eigen gelegenheid te verkennen. Het programma voor die dag ziet er in grote lijnen als volgt uit.- 8.30 uur vertrek van het parkeerterrein achter Zidewinde.In Leiden aangekomen drinken we eerst koffie met wat lekkers. Dan wandelen we onder leiding van gidsen langs en door de hofjes.De lunch komt goed van pas na de wandeling.Tijdens de rondvaart door de grachten kunt u het eten laten zakken.Daarna is er vrije tijd tot 17.00 uur wanneer de bus vertrekt naar Terheijden waar het diner op ons staat te wachten. Om 21.00 uur rijden we Sprang-Capelle weer binnen en hopelijk kijkt u dan terug op een leerzame en gezellige dag.Dit is het programma in hoofdlijnen.Wees niet boos als het in de praktijk iets afwijkt. We doen ons best om het goed te laten verlopen.

Hoe meldt u zich aan? Leden betalen € 65,00 en niet-leden betalen € 70,00. Onze grote excursie verheugt zich altijd in grote belangstelling. We hebben een grote bus gereserveerd. Maar let op! Het tijdstip van binnenkomst van het bedrag bepaalt de volgorde. U wordt vriendelijk verzocht u aan te melden door vóór maandag 9 september a.s.  € 65,00 of € 70,00 over te maken op rekeningnummer 33.42.48.000 van onze vereniging onder vermelding van ‘Leiden’

Niet alleen wij voelden ons thuis in deze stad. Vele buitenlanders met ons. Dat gevoel moeten de meer dan honderd gedichten in meer dan dertig talen de bezoekers geven. “Kijk; een gedicht in het Russisch; wat voel ik me hier thuis”; denkt de Rus. Behalve de Friezen daar zal het anders bij liggen. Hun gedicht had als achtergrond een Friese vlag. Maar de ‘pompeblêden’ stonden ondersteboven. Minpuntje voor Leiden. ’s Morgens wandelden we langs nogal wat geschiedenis. Onze gidsen vertelden heel wat wetenswaardigheden. Natuurlijk kwam het beleg van Leiden ter sprake. Leiden was toen in last. We werden ook uitgenodigd om op 3 oktober naar Leiden te komen om haring en wittebrood te komen eten. Weet u waar het woord ‘hutspot’ vandaan komt? Toe het er op leek dat het beleg in 1574 afgelopen was, werd een jongetje naar het Spaanse kamp gestuurd. Hij kwam met een lege kookpot terug. De inwoners deden wortels, uien, wat vlees en pastinaak in de kookpot en hutselden die door elkaar. Duidelijk, denk ik.Natuurlijk zagen we ook de hofjes. Bij het eerste hofje werden we even stil. Hier mochten alleen excursie Leiden heemkunde sprang capelledames wonen onder de voorwaarde dat ze zich minstens één maal in de maand wasten. Dat kwam goed uit die stilte, want in de hofjes mocht niet gesproken worden en we moesten ons als gasten gedragen. Dat lukte. In 1609 kwamen onder leiding van dominee Robinson de Pelgrim Fathers uit Engeland naar Leiden. Maar zij vonden hier toen al de opvoeding te losjes en vertrokken met de Mayflower naar Amerika. Opvoeding te losjes ….. waar hoor je dat meer? ’s Middags varen. We denken altijd dat je alleen in Amsterdam of Giethoorn kunt varen. Ga naar Leiden! Heerlijk in het zonnetje voeren we in twee boten over de Oude en Nieuwe Rijn en de singels. Wat hadden we een schik met de gidsen. Die wisten op een grappige manier onze kennis over Leiden verder aan te vullen. Je moest wel even oppassen als we onder een brug door voeren. “Alleen gaan staan met een helm op”. Voor de Kippenbrug bleven we even drijven. Hoe komt zo’n brug aan die naam? Duidelijk.
De brug ligt in het midden van de Vrouwensteeg. Daar, op die brug, ontmoeten de vrouwen uit de steeg elkaar en dan maar kakelen. Wist u dat Rembrandt in Leiden geboren is? Hij werd op 15 juli 1606 in de Weddesteeg geboren als negende kind van molenaar Harmen van Rijn. Het was een stormachtige dag. De molenaar had moeite om zijn molen in bedwang te houden. Na de geboorte rende de vroedvrouw naar de molen om het blijde nieuws te vertellen. “Harmen, je hebt een zoon”, riep de vroedvrouw naar de molenaar. Hangend uit een opening van de molen riep hij: “Ik versta je niet, de rem brandt”. Na een uurtje ‘vrijheid’ ging het weer richting Brabant. Onderweg genoten we nog van een heerlijk diner.
Rien Visser