Kleine excursie naar de Noordwaard in de Biesbosch bij Werkendam.

Noordwaard Biesbosch MobileMet 40 zomers geklede mensen stapten we in de Biesboschexpres. Maar eerst waren we hartelijk ontvangen met koffie en een grienduil. We waren wel nieuwsgierig naar die grienduil. In Werkendam zijn grienduilen Werkendamse mannen die de hele week in de grienden van de Biesbosch gewerkt hebben. Een week niet geschoren en een gezicht vol modderspatten, behalve de huid rondom hun ogen, leken ze wel op kerkuilen. Deze grienduil had alle ingrediënten van appelgebak met een chocolaatje met de afbeelding van een uil erop. Maar wat het ook was, de smaak was voortreffelijk. In de schuur van de familie Koek was meer dan genoeg te zien. Het leek wel of alle spullen uit het griendwerkersverleden van het Biesboschmuseum hier naartoe waren gehaald. Na de tweede kop koffie en het rondslenteren in het ‘museum’ moesten we toch echt de trein in.
Vorstelijk werden we door Werkendam vervoerd. Het ontbrak er nog net aan dat de mensen langs de kant van de weg ons stonden toe te zwaaien.
De gids haalde ons steeds weer uit onze dromen en vertelde over wat we links en rechts van de trein zagen. Op de Bandijk zagen we aan onze rechterhand de Nieuwe Merwede stromen. Twee jaar geleden nog aan het zicht onttrokken door een hoge dijk. Maar daar was niets meer van te zien. Het hoge water in de rivier kan zomaar binnenstromen.
Langs kronkelige weggetjes reden we door de Noordwaard. En waar eens vruchtbare landbouwgrond lag, zag je nu kreken en een weelderige natuur. Kort gehouden door konikpaarden en Schotse hooglanders. De waterbuffels lieten zich niet zien. Waarschijnlijk hadden zij het koele water opgezocht.
Veel aandacht was er voor de bloemenpracht aan de kant van de weg. Na een uurtje werd er op een bijzonder plekje gestopt. We hadden goed zicht op het nest van de visarend. Onze fotografen kregen de kans om mooie plaatjes te maken.
Volgens mij heeft Machiel Nieuwenhuizen de scherpste foto van de visarend gemaakt.
Noordwaard MobileTijd om in te stappen en terug te gaan naar De Werken 1.
Overal is aan gedacht. Door de Noordwaard lopen ook hoogspanningskabels met bijbehorende masten. Aan de voet van de mast staan stevige palen die bij hoge waterstanden alles tegen moeten houden wat die masten zouden kunnen beschadigen.
Gelukkig zijn er nog kleine stukjes boerenland overgebleven, beschermd door hoge dijken. Net voor dat we Werkendam naderen is er een groot parkeerterrein. De recreatie moet hier nog van de grond komen, met onder andere een haven voor pleziervaartuigen.
Rond half vijf eindigde ons leerzame ‘schoolreisje’.
We hadden er dorst van gekregen. Die kon gelest worden aan de bar.