14.Omvang van de schade

De ramp heeft ook in Sprang-Capelle, hoewel niet te vergelijken met Zeeland en de Zuidhollandse eilanden, veel materiële schade veroorzaakt. Globaal kan die schade als volgt worden samengevat:

Schade aan waterkeringen
Een gedeelte van de dijk van de polder "De Waardjes” was weggeslagen, evenals een gedeelte van de havendijk bij de "Vier Heultjes" te Capelle. Evenzo waren de Winterdijk en de Waspiksedijk zwaarbeschadigd. Vele sloten moesten van modder worden ontdaan en uitgediept. Ook de bekading om de loswal te Labbegat was tot een diepte van 60 cm weggeslagen.

Schade aan wegen
De verkeersomlegging had ten gevolge, dat de wegen van Sprang tot de Nieuwevaart, die op het zware verkeer niet berekend waren, aan de zijkanten in ernstige mate werden stuk gereden. Ook het Veerpad vertoonde over een lengte van 500 m diepe gaten door de golfslag, terwijl de bestrating over een lengte van 12 m was weggeslagen.

Schade aan woningen en andere gebouwen
3 huizen werden totaal vernield;
6 huizen werden zwaar beschadigd;
51 huizen werden licht beschadigd;
1 boerderij werd verwoest en 15 boerderijen werden licht beschadigd.

Schade aan tuinderijen
onder water gestaan:

platglas                                   33.791 ramen

koud warenhuis                      5.834 r.

stook warenhuis                      10.636 r.

serres                                     1.130 r.

Kweekkassen                          114 r.

ongedekte warenhuizen         3.368 r.

Verloren gegane producten

warme sla                                3.120r.

koude sla                                5.284 r.

sla en peen                             17.837 r.

peen                                       5.690 r.

andijvie                                   2.648 r.

spinazie                                  400     r.

bloemkool en sla                     522      r.

koolplanten                             1.832   r.

slaplanten                               1.369   r.

andijvie-planten                       64        r.

witlofwortelen                         10.000kg

knolselderij                             2.800kg

Naar schatting waren 5.000 ramenkapot. 44 Tuinders werden door de ramp getroffen.

Maar hoe triest ook voor de direct betrokkenen, deze materiële schade, die bovendien nog geheel of gedeeltelijk door verzekering of Rijksvergoeding werd gedekt, stond in geen enkele verhouding tot de enorme materiële schade en de grote verliezen aan mensenlevens, die elders waren te betreuren. Gode zij dank zijn in Sprang-Capelle geen mensen ten gevolge van de ramp omgekomen. Daarom mag, ondanks de hier geleden op zichzelf toch aanzienlijke schade, met grote dankbaarheid worden geconstateerd, dat Sprang-Capelle is bespaard gebleven voor het diepgaande leed, dat in andere getroffen gebieden is geleden en doorstaan.

De verwezenlijking van het Deltaplan, dat uit de ramp is voortgevloeid, heeft ook haar vruchten voor Sprang-Capelle afgeworpen. Wat eeuwenlang niet mogelijk was geweest, werd door het Deltaplan realiseerbaar. Nu bij hoge waterstanden de buitenpolders niet meer onder water lopen, werd de vestiging van boerderijen in de buitenpolders mogelijk. Reeds zijn diverse boerderijen op de vruchtbare gronden in de buitenpolders verrezen. Maar het allerbelangrijkste gevolg van het Deltaplan is dat de veiligheid tegen het gevaar van overstromingen voor de bewoners van de Nederlandse Delta, voor de bewoners van de westelijke Langstraat enook voor de ingezetenen van Sprang-Capelle, veel beter is gewaarborgd. Maar laten wij en vooral onze nazaten zich daardoor niet in slaap laten sussen. Want ook in de toekomst zullen orkanen weer hoge vloedgolven tegen onze zeeweringen opstuwen, wellicht nog hogere vloedgolven dan in 1953. Wellicht zullen volgende geslachten, evenals de generatie van 1953, zich dan weer veilig wanen achter de waterkeringen, die menselijk vernuft en menselijke techniek tot stand hebben gebracht. De tijd gaat immers door en herinneringen vervagen, want mensen zullen altijd mensen blijven. Tot dat ook die generaties zullen worden geconfronteerd met de oerkracht der elementen en zullen bemerken hoe weinig de mens en zijn werken daartegen vermogen. Moge daarom een blijvende aandacht voor de gevaren, die onze lage landen bij de zee bedreigen, de les zijn van 1953 voor hen, die na ons komen.