P. Pouwels
Inleiding.
Na de aandacht die in voorafgaande afleveringen van "Bruggeske" (1990, nr. 2 en 1994/1995, blz. 168 e.v.) geschonken is aan geallieerde vliegtuigen die in de gemeente Sprang-Cape11e zijn neergekomen, is het nu de beurt aan een Duits toestel.
Brand aan de Nieuwstraat
Sinds de ingebruikname van het vliegveld Gilze- Rijen door de Duitsers op 2 september 1940 stijgen er dagelijks toestellen op om bombardementen uit te voeren op Engeland terwijl andere ingezet wor¬den voor de "Fernnachtjagd" . Aanvankelijk vooral overdag, maar al spoedig worden de Duitsers ge¬dwongen om over te schakelen op nachtelijke bom¬bardementen vanwege de zware verliezen die hen door de Britten worden toegebracht. Maar ook de nachtjagers hebben het niet gemakkelijk; vele komen beschadigd terug en halen de thuishaven niet of er gaat iets fout tijdens de landing. Op dinsdag 15 oktober 1940 neemt burgemeester A. Smit van Sprang-Capel le om tien uur 's avonds vanuit de richting Waalwijk het geluid waar van een laagvliegend vliegtuig, dat plotseling stopt, onmiddellijk gevolgd door een zware explosie. Hij stelde vast dat het toestel terecht was gekomen nabij de boerderij van Willem de Bie aan de Nieuw- straat A368 (thans H. de Bie, v.d. Duinstraat 106) in zijn gemeente. De twee bemanningsleden hadden het vliegtuig van het type Messerschmitt 110 met hun valscherm verlaten. Veldwachter Keijnemans werd er op uitge¬stuurd om de bemanning te zoeken en hij vond de piloot in de woning van de familie Nieuwkoop aan de Oude Straat (thans Oudestraat 43) . Zijn niet zwaar gekwetste linkerarm was al behandeld door dokter Winkelman. De piloot, de 25-jarige Ernst Schulz, vertelde dat zijn boordschutter het toestel al drie kilometer eerder had verlaten. De politie te Waalwijk werd op de hoogte gesteld, die de ongedeerde man snel vond.
De brand, die het toestel veroorzaakte, bracht flink wat schade toe; er verbrandde vijf en een halve ton stro, verder werden een voederkuil en een noteboom vernield en er was schade aan heg en omheining, een totale schade van fl.355,--, een voor die tijd flink bedrag. Het totaal vernielde vliegtuig met fabrieksnummer 3385 behoorde tot de 2de Staffel van Nachtjagd- geschwader 2, al was dat aan de code op de romp niet te zien. Daarop stond 3M+AH, hetgeen betekent dat het toestel behoort tot de 1ste Staffel (H) van Zerstörergeschwader 2 (3M), maar dit onderdeel
werd eind september omgezet in NJG 2. de code 3M was echter nog niet veranderd in R4.
Bronnen:
- Proces-verbaal No. 66 Gemeente-politie Sprang- Capelle;
- Price Alfred; Handbuch Deutsche Luftwaffe 1939- 1945, Stuttgart 1979;
Hout van den J.P. e.a; Vijf Jaar Luchtfront, deel II, 1985.

ME110
De tweemotorige Me 110.
Toen er later een radarinstallatie ingebouwd werd, bleek het toestel één van de beste nachtjagers te zijn.
110