M. van Prooijen

Na 45 jaar

5 mei 1945 - 5 mei 1990

Bij velen, zeer velen, zullen dezer dagen de gedachten teruggaan naar die eerstgenoemde datum. Wat was die 5e mei 1945 een dag van intense,diep beleefde blijdschap en ontroering. Ons Vaderland was na 5 jaar bezetting weer vrij! God heeft ons na de mei van 1940 in 1945 een nieuwe mei gegeven. Wat zijn we door de smeltkroes gegaan om opnieuw te leren waarderen wat echte, ware vrijheid is. Wat is er voor gebeden en gestreden, maar ook wat is er veel voor geleden! Zovelen hebben het hoogste offer voor onze vrijheid gebracht, zovelen zijn door oorlogsgeweld omgekomen. Wat was er ook een weemoed, dat zovelen die 5e mei 1945 niet hebben mogen beleven.

Dat alles mogen we niet vergeten. Maar al vergeten de ouderen de bezettingstijd niet, voor vele jongeren raken die bange jaren 1940-45 in de vergetelheid, voor hen is het geschiedenis uit een ver verleden. Om ook voor de nieuwe en volgende generaties dat recente verleden van onze eigen gemeente te doen herleven, hebben bestuur en redactie besloten dit april-nummer van "Bruggeske" in de vorm van een bevrijdingsuitgave te doen verschijnen, om zo "45 jaar bevrijding" te vieren.

Dit bevrijdingsnummer, gestoken in een fleurige oranje gekleurde omslag, met een extra dikke inhoud, is afgestemd op de bezettingsjaren en vooral op de tijd van sept. 1944 - mei 1945, waarin Sprang-Capelle praktisch frontgebied was.

Omdat dit bevrijdingsnummer ook voor niet- leden te koop is (รก f 15,--), is het dagboek van mevr. A.C. de Laat-van Ommeren, hoewel voor een deel reeds in het vorige nummer van "Bruggeske" gepubliceerd, thans in zijn geheel opgenomen.

Bestuur en redactie wensen U veel leesgenot.

De voorzitter,

M. van Prooijen