In Capelle waren in 1886 twee openbare scholen voor lager onderwijs, één in de kom van Capelle, aan de Hoofdstraat nr. 19 (in de gevel is nog de steen ‘Schoolhuis’ ingemetseld), met als hoofd de heer W.G. Treffers en één in de Nieuwstraat (Heistraat) met als hoofd de heer B. de Noo. Aan beide scholen waren naast het hoofd nog een onderwijzer en een onderwijzeres verbonden. Tezamen telden beide scholen op 15 januari 1886 333 leerlingen, waarvan 151 jongens en 182 meisjes. Van de 333 leerlingen genoten 184 kinderen kosteloos onderwijs !

spoorlijn3De school aan de Nieuwstraat was het woonhuis met school, waar nu het winkelpand van de fa. Van de Ven is gevestigd, Heistraat 143.
In Vrijhoeven Cappel was aan de Nieuwstraat in die gemeente, op de plaats, waar thans de woningen Raadhuisstraat 92 en 94 staan, een openbare school gevestigd. Hoofd der school was in 1886 de heer H. Both.
Naast het hoofd waren aan de school verbonden 1 onderwijzer, 1 handwerkjuffrouw en 1 kwekeling. De school werd op 15 jan. 1886 bezocht door 59 leerlingen, n.l. 34 jongens en 25 meisjes. Hiervan kregen 21 leerlingen kosteloos onderwijs.
Ook in Sprang was maar één openbare school, die was gevestigd in wat nu het Bondsgebouw is. In 1886 was het hoofd de heer P. van Santen, die werd bijgestaan door 2 onderwijzers en 1 onderwijzeres. 268 leerlingen bezochten de school op 15 jan. 1886, te weten 148 jongens en 120 meisjes. Daarvan kregen 157 kinderen kosteloos onderwijs. Aan alle genoemde scholen bestond de mogelijkheid, dat door de hoofden aan een aantal leerlingen uitgebreid lager onderwijs werd gegeven. In Capelle waren dat 9 leerlingen van
de school in de kom van het dorp en 2 leerlingen van de school in de Nieuwstraat. Ook aan de andere scholen betrof het maar een luttel aantal leerlingen. Bijzondere scholen waren er in 1886 in geen der drie gemeenten.
Hoewel in Sprang reeds in 1905 een schoolvereniging was opgericht, werd eerst in 1913 een schoolgebouw gebouwd voor een chr. school aldaar. In Capelle werd eerst op 11 januari 1923 een bijzondere (chr.) school opgericht, die onderdak verkreeg in enkele lokalen van de openbare school aan de Nieuwstraat.

Culturele verenigingen
In Sprang was in 1885 opgericht de gemengde zangvereniging ‘Excelsior’; aanvankelijk fungeerde zij als kerkkoor, maar zij groeide uit tot een niet kerkelijk gebonden vereniging. Deze zangvereniging bestaat en bloeit nog steeds !
In Capelle bestond in 1886 al jaren de ‘Zangvereniging Heistraat’, die telken jare op Hemelvaartsdag - ook in 1886 - een concert gaf in de openbare school aan de Nieuwstraat (Heistraat). Of er toen nog meer culturele verenigingen waren is niet bekend. Ook is niet gebleken van de aanwezigheid in 1886 van bibliotheken of leesinrichtingen. Evenmin van sportverenigingen.

Telefoon
In 1886 was er nog geen telefoon. De gemeenteraad van Capelle diende begin 1887 een aanvrage in voor een telefoonverbinding, waarop in december 1887 de telefoondienst in Capelle is geopend.