‘Het mysterie van de houten bommen’ door Jean Dewaerheid

houten bommenDe Beatrix-zaal in Zidewinde was weer gezellig vol met zo’n 90 leden. Er hing een rustig, doch gespannen sfeertje. Dat lag zeker aan het onderwerp. Houten vliegvelden, houten vliegtuigen en als een soort uit-smijter ook nog houten bommen. Maar in een gesprekje voorafgaande aan de lezing, stelde Jean me gerust. Zo bijzonder is dit onderwerp niet. Wedden dat er zeker één persoon in de zaal straks zijn hand opsteekt en zegt: ‘Hier in de buurt was ook een houten vliegveld’. Gelukkig ben ik niet ingegaan op de weddenschap. Want Jean was nog geen 10 minuten bezig of inderdaad meldde zich iemand met de opmerking dat er in Alphen ook een houten vliegveld gelegen heeft.Het eerste half uur kreeg je het gevoel in een spannend jongensboek terecht te zijn gekomen. Dat kwam vooral door zijn boeiende manier van spreken. Jean voelde het contact met de toehoorders goed aan. Op een indringende manier vertelde hij hoe dit onderwerp ooit op zijn bordje kwam te liggen.Eerst hield Jean een peiling onder de belangstellenden of de houten vliegvelden en de houten vliegtuigen wel echt hadden bestaan. Aarzelend meldde zich een aantal leden. Hij kwam niet om te overtuigen, maar wat moest je dan met alle bewijzen die langs kwamen? De sfeer van het jongensboek veranderde langzamerhand in een kopie van een Peter R. de Vries-programma. Nee, het ging niet om een misdaad, maar het ging wel om bewijzen. Bewijzen van het gebruik van houten vliegvelden en vliegtuigen. En niet alleen door de Duitsers. Het gebruik was wijd verbreid over heel de wereld als een betrekkelijk gangbare camouflagetechniek. Jean had zijn verhaal goed onderbouwd met foto’s, brieven en andere documenten. Maar dan kwam de vraag over het bestaan van houten bommen. Er kwam er een uit de koffer van Jean. Nu kon je niet anders dan geloven dat het allemaal bestaan had, om elkaar te misleiden. En als klap op de vuurpijl een staaltje van Engelse humor. Piloten van de RAF stegen op om met houten bommen de houten vliegtuigen en vliegvelden buiten werking te stellen…..

Het was een boeiende avond