Op maandag 3 februari 2020 organiseert de heemkundevereniging ‘Sprang-Capelle’ haar eerste lezing in het nieuwe jaar over het ontstaan van de Maasroute of de A59.

De lezing wordt gehouden in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle en begint om 20.00 uur.

maasroute CustomHoe vaak rijdt u over de Maasroute?
Soms gaat het snel en daar was hij ook voor bedoeld. Maar de laatste tijd raakt de snelweg voller en voller. En dan te bedenken dat in 2019 het 50 jaar geleden was dat de Maasroute officieel geopend werd door de commissaris van de Koningin dr. C. Kortmann. Bedenkt u ooit dat deze weg begonnen is als een karrenspoor?
Gien van Wijk, bestuurslid van de heemkundekring Onsenoort, heeft daar wel over nagedacht en er zelfs een boek overgeschreven. En op 3 februari komt hij daar meer over vertellen.

Al in de vroege middeleeuwen moet er een weg hebben bestaan door de Langstraat tussen de handelssteden 's-Hertogenbosch en Geertruidenberg. De Langstraat maakt dan deel uit van de Grote Waard, een poldergebied, dat zich tot 1421 uitstrekt van Vlijmen in het oosten tot Maasdam in het westen. De weg zal toen niet meer dan een karrenspoor zijn geweest. Tijdens de Sint-Elisabethsvloed van 1421 is dit alles grotendeels verdwenen. Pas op oude topografische kaarten van rond 1560 zien wij delen van de oude handelsroute terugkomen als ‘Oude Straeten’. Waren deze ‘Oude Straeten’, die deels ook nu nog in het landschap voorkomen, overblijfselen van de oude middeleeuwse straatweg?
karrenspoor CustomPas 30 jaar later na de vloed, tussen 1450 en 1550, is meer zuidelijk de Langstraatse Zeedijk aangelegd op de hoger gelegen dekzandrug van de Langstraat en zijn ook de dorpen zoals wij die nu kennen herbouwd. Deze dijk, de Langstraatse Zeedijk, later Winterdijk genoemd, tussen Raamsdonk en Drunen, zou een belangrijk deel gaan uitmaken van een nieuwe weg door de Langstraat.
De nieuwe tijd treedt in, en de roep om een nieuwe verkeerssnelweg wordt na 1930 steeds luider. Na kleine aanpassingen aan de oude Langstraatweg tussen1952 en 1956 wordt in 1960 besloten tot de aanleg van een verkeerssnelweg, eerst 2-baans, later 4-baans, de huidige Maasroute.
Op deze avond hoort u meer over het ontstaan van ‘onze’ Maasroute.