door Piet van Ferneij

gesprek paans“Hoe komt u nu in Wieldrecht, hier in Sprang terecht?”
“Dat had ik zelf ook niet kunnen bedenken, maar inmiddels woon ik nu al weer 12 jaar in deze seniorenflaten ik heb het prima naar mijn zin. Eigenlijk had ik liever van Waspik naar Capelle willen verhuizen, maar zoals ik al zei, ik heb het hier goed. Als kind woonde ik met mijn ouders in de Heistaat 192. ‘s Grevelduin-Capelle heette dat toen nog. Mijn vader Adriaan Paans, Paanske noemden ze hem, had daar een kruidenierswinkel met veel uitbreng. Piet Konings vertelde me, dat er een boek van onze heemkundevereniging uitkomt over de winkeltjes in Vrijhoeve en Capelle, van vroeger en nu. Het winkeltje van mijn ouders komt er ook in.”“U wilde eigenlijk weer verhuizen van Waspik naar Capelle, waarom dat dan?”
“Nou, mijn man kwam van de Willem van Gentsvaart. Toen we getrouwd waren zijn we in Waspik gaan wonen aan de Vrouwkensvaart. Onze kinderen zijn daar geboren. Veel te jong is mijn man daar overleden. Hij was pas twee en vijftig. Alles bij elkaar opgeteld heb ik 41 jaar in Waspik gewoond. Hoewel ze in Waspik ook een heemkundekring hebben, ben ik toch lid geworden van de heemkundevereniging hier. En, ik voel me er thuis. Ze kennen me, en aan de meeste activiteiten doe ik wel mee. Als het goed weer is ga ik op de fiets naar Zidewinde en Teun Vos haalt me altijd op bij regen, sneeuw en kou.”
“Nu hebt u zeker wel tijd over nu u in Wieldrecht woont?"

“Oh, ik ben druk genoeg. Een auto heb ik niet en ik pak veel de fiets. Ook een computer heb ik niet en ik mis hem ook niet. Wel eens geprobeerd natuurlijk, maar voor mij hoeft het niet. Hier bij de Hervormde kerk ben ik bij de bijbelstudievereniging en ik organiseer de contactmiddagen voor de ouderen van onze kerk mee. Als lid van de PCOB werk ik ook mee bij de programmering. Dan de bezoekjes hier en daar nog en ik kom natuurlijk vaak bij mijn kinderen en kleinkinderen in de Heistraat en in Waspik.”“Volgens mij weet u nog wel een paar mooie gebeurtenissen van heel vroeger”.

“Nou en of. Over het neerstorten van die nare V1’s zullen we het maar niet hebben. Ik heb het allemaal van heel nabij gehoord en gezien. Wel leuk is die aprilmop uit de krant, dat het Halvezolenlijntje weer zou gaan rijden. En ik trapte er nog in ook. Het zou best fijn zijn geweest om met de trein vanuit Waspik te gaan winkelen in Waalwijk. Maar nu het Halvezolenpad er ligt ben ik daar wel erg blij mee. Weet u trouwens, dat heel vroeger Vrouwkensvaart ook een tussenstationnetje had aan de spoorlijn Lage Zwaluwe - Den Bosch en dat het stationshuisje er nu nog staat en nu nog bewoond wordt? En als je vroeger van Capelle naar Waspik wilde, je tol moest betalen aan een bewoner, omdat de weg over zijn grond liep?”

“Mevrouw Dank, het was een gezellig uurtje.”