Lezing ‘Wanneer verschijnt de wolf in de Loonse en Drunense Duinen?’

Geachte dames en heren, beste leden,

Hierbij wordt u hartelijk uitgenodigd voor bovenstaande lezing op maandag 23 januari 2023. De lezing begint om 20.00 uur in de Vrijhoeve-zaal van het Cultureel Centrum Zidewinde, Julianalaan 1 in Sprang-Capelle.
In 2020 stond deze lezing ook al op het programma van onze vereniging.

Door corona-perikelen is de lezing steeds afgeblazen. Die lezing zou toen heel actueel geweest zijn. Maar nu is het dan eindelijk zo ver. Het onderwerp is voor ons dorp toch weer actueel geworden. Verleden jaar november bracht een zwervende wolf ‘een bezoek’ aan ons dorp. De gevolgen waren voor sommige mensen heel vervelend.
wolfOndertussen heeft de wolf zich al in verschillende delen van ons land gevestigd. Regelmatig krijgen we nare beelden te zien in de krant of op tv. Het is tijd om wat meer informatie over dit dier te krijgen.
Sinds 2018 heeft de wolf zich weer gevestigd op de Veluwe. Wat betekent dat? Moeten we bang zijn? Onze dieren beschermen? Waar komen die wolven eigenlijk vandaan?
Je kunt zelfs in de bioscoop de mooie film ‘Wolf’ bekijken.
Johan Mees is stadsecoloog in Den Bosch en coördinator regio zuid bij de organisatie Wolven in Nederland. Door zijn werkzaamheden bij de provincie Noord-Brabant krijgt hij in de volksmond de naam van ‘wolven ambtenaar’. Johan vertelt waar deze dieren vandaan komen en hoe zij zich gaan gedragen. Mythen en sprookjes worden in deze lezing ontmaskerd. Is het een reële gedachte dat de wolf in de Loonse en Drunense Duinen verschijnt? Wat betekent het voor ons dorp als we de wolf als buur krijgen?

Vanavond kunnen we wat meer kennis op doen over dit fascinerende dier. Wellicht kunnen we daardoor wat realistischer omgaan met het verschijnen van de wolf. En kunnen de paniekver-halen van politici minder serieus genomen worden. Het wordt een interessante avond.

Wij hopen u te ontmoeten op maandag 23 januari 2023.

Wim Konings, voorzitter
Hans van den Burg, secretaris a.i.