door Piet van Ferneij

gesprek bieSjaak de Bie, net vijftig, geboren in Sprang was ooit leerling op de school van meester Overweel. Al wel twintig jaar is hij lid van onze verenigingen zeg maar in alles breed geïnteresseerd. Bij vergaderingen en lezingen wil hij zo mogelijk wel aanwezig zijn, maar voor de activiteiten ontbreekt hem nu eenmaal de tijd.
Direct na de LTS begon hij als timmerman in de bouw. Samen met vele andere Sprang-Capellenaren heeft hij nog meegewerkt aan de bouw van de nu nog steeds unieke kubuswoningen in Rotterdam-Blaak. Praktijkervaring en veel avondstudie brachten hem de zo noodzakelijke kennis voor zijn huidige werk in de restauratiebouw. Als uitvoerder heeft hij nu aan de Zuidwal in Den Bosch de algehele leiding op de bouwplaats tijdens de restauratie en bij het tot stand komen van het Bastionder, een ondergrondse presentatieruimte in het Bastion Oranje. Daarin is een deel van de tweede middeleeuwse stadsommuring opgenomen, samen met het bekende kanon ‘Stuer Ghewalt’. Vanuit dit enorme vestingwerk met het gevonden rondeel krijg je een prachtig uitzicht op het voormalige schootsveld naar ‘de vijand’ in Het Bossche Broek, de polder.

De tentoonstellings-ruimte die wordt ingericht zal veel informatie geven over de stad en natuurlijk ook over de Binnendieze. “Onze vereniging moet voor volgend jaar daar op zijn minst maar een halve excursiedag voor inplannen!”. ”En leid jij ons dan rond?”. “Ho, ho, eerst het project maar eens klaren! Trouwens daar zijn anderen voor”. “Zeg Sjaak, maar kennen de mensen in Sprang-Capelle jou eigenlijk wel?”“Nou als ze mij niet kennen, dan toch in ieder geval wel mijn schoonvader! Dat was Wim van Best, de kapper die tientallen jaren zo ongeveer half Sprang-Capelle geknipt heeft. Zo ingenomen was hij met het ‘Bruggeske’ dat hij zelfs heel wat jaargangen heeft laten inbinden. En nog eens wat, de Capellenaren weten volgens mij helemaal niet wat er met hun afgebroken muziek-kiosk is gebeurd. Nou, die heb ik hoogstpersoonlijk van de schroot weer opgebouwd en die staat nu bij een particulier aan de Meerdijk
in Waalwijk”.”Je zegt net dat je samen met je vrouw al jaren, op Antarctica en Zuid-Amerika na, zo ongeveer de hele wereld hebt doorkruist, maar dan moeten jullie onderweg toch ook wel eens iets heel bijzonders hebben meegemaakt?” “Tuurlijk, in Kaapstad Zuid-Afrika staat daar bij het kasteel van Jan van Riebeeck ineens onze voorzitter Rien Visser met zijn vrouw voor onze neus. Zoiets geloof je toch niet!”

“Nu vlug, maak die foto, morgenochtend moet ik om zes uur al weer op de bouwplaats zijn”.