Uit het Kostersluik van September 2021
Ons dorp kent en kende allerlei verenigingen. Veel van die verenigingen bestaan nog of zijn gefuseerd. Maar de wandelvereniging is helaas ter ziele gegaan.
De wandelclub ‘Er op uit’ nam dikwijls deel aan wandelwedstrijden.In mei 1960 wist men beslag te leggen op een 1e prijs in de 10 km klasse voor meisjes en de 25 km
klasse voor jongens.Zo organiseerde de wandelvereniging ook een avondvierdaagse. De afstanden waren 10 km voor de deelnemers van 8 t/m 12 jaar en 15 km voor de deelnemers vanaf 13 jaar.Ook aan de vierdaagse te Nijmegen hebben ze deelgenomen.Ze werden in Capelle met schallende muziek ingehaald door ‘Kunst na Arbeid’.Toen zij gearriveerd waren stelde men zich aan de binnenhaven op en onder de tonen van vrolijke marsmuziek van ‘Kunst na Arbeid’ werd allereerst een rondje gemaakt lang de binnenhaven.Ze werden met bloemen verwelkomd.Halverwege de Heistraat werd de stoet overgenomen door muziekvereniging ‘Sirena’.In 1959 nam de wandelclub deel aan wedstrijden in Oosterbeek. Daar werd onderstaande groepsfoto gemaakt.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de namen van de jonge mensen die op onderstaande foto staan.
----------------------------------------------------------
Uit het Kostersluik van November 2021
Dat was deze keer wel een heel gepuzzel. Maar ja, hoe kan het ook anders, de foto is ruim 60 jaar geleden gemaakt. Ik kreeg aanvankelijk geen enkele reactie. Maar na een poosje kwam mevrouw Nel Chabot met een bijna volledige lijst met namen. De andere reacties begonnen ook steeds met de opmerking: wat is dat lang geleden. Maar er bleven nog wat vraagtekens staan. Ik heb toen contact gezocht met mevrouw Ria Verhagen-de Roon. Zij was ook leidster bij de wandelclub en bovendien een fanatieke wandelaarster: wel 30 keer de Vierdaagse gelopen. Maar die kon me ook niet verder helpen, want ze was toen nog maar kort lid.Gelukkig kreeg ik van Netty Waarts ter elfder ure nog een vrijwel complete lijst. Dus de lijst is nu aardig compleet en de namen van bijna alle meisjes zijn bekend. In de lijst hieronder ziet u de twijfelgevallen nog. Wonderlijk dat de naam van nummer 16 geen enkele keer genoemd is. Maar misschien wordt iemand nog geïnspireerd door al die namen en komen er nog namen naar boven borrelen. Ik hoor die dan nog graag.

99 er op uit
1. Nolly Vos,2. Ria Hoefnagel,3. Willy de Rooij,4. Gerda Nieuwenhuizen of Ans de Rooij,5. Liesje Rijken,6. Bets Pieterse,7. Joke Verduijn,8. Coba Haverhals,9. Addie Rietveld of Gerrie Spierings of Addie Verhagen,10. Jennie de Bie,11.Corrie van Pelt,12. ?? Spuijbroek,13.Sjaan Vos,14. Truus Rijken,15. Ria Wagemakers,16. ???,17. Mevrouw De Vos, leidster
18. Jopie Mouthaan,19. Jopie de Brouwer,20. Dinie Chabot,21. Thea Rosenbrand,22. Tonnie Rijken of Jannie Zwart,23. Lia Waarts,24. Janny Sprangers,25. Sjaan Pieterse,26. Sjaan Sprangers of Arja Koenen,27. Els Muijs,28. Riet Verduijn of Rens Sprangers